Social hvile

Når man er i godt selskab, har det en positiv indvirkning på kroppen. Du kan derfor godt hvile dig, selvom du er sammen med venner og familie. Du hviler nemlig, når du er i behageligt selskab, hvor du småsludrer om noget, du synes er rart - og ikke har fokus på dine bekymringer.

I en hverdag er det både vigtigt med sociale pauser og socialt nærvær. Sociale pauser er, når du evner at trække dig tilbage fra sociale sammenhænge, fordi du kan mærke, at du trænger til et hvil alene. Socialt nærvær er, når du oplever et positivt samvær med dine nærmeste, som giver dig en fornemmelse af indre ro. Hermed reducerer du samtidig din risiko for f.eks. hjertesygdom og andre sygdomme.

Undersøgelser viser også, at social hvile, hvor du slapper af med gode venner, kan have en direkte positiv indvirkning på dit stressniveau, hvilket er gavnligt, da stresstærsklen falder med alderen. Stress viser sig f.eks. ved irritabilitet, træthed, hovedpine, svimmelhed og søvnbesvær. Hvis det fortsætter i længere perioder, kan det udvikle sig til egentlig sygdom.

Udover at sørge for social hvile, som bl.a. hjælper på stressniveauet, kan både mental og spirituel hvile være yderst gavnlig. Læs mere i de enkelte afsnit.