Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

Med en sund og alsidig dansk kost vil det næppe være et problem at få opfyldt dit behov for vitaminer, mineraler og proteiner. Et højt indtag af calcium og D-vitamin menes at kunne mindske din risiko for knogleskørhed, mens fibre og antioxidanter i form af frugt og grønt formodentlig har en effekt mod udvikling af hjertekarsygdomme og visse former for kræft.


Når du skal handle ind, er der hjælp at hente. Nøglehullet er Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke, der gør det nemmere at finde de sundere fødevarer på hylderne i supermarkedet, hvor nøglehullet vil være synligt på indpakningen af varen. Fødevarer med Nøglehullet lever op til et eller flere krav for indholdet af fedt, sukker, salt eller kostfibre - derfor gør Nøglehullet det nemmere at vælge sundere og bruge kostrådene i hverdagen.

Ud over Nøglehulsmærket, findes også Fuldkornsmærket som bl.a. Fødevarestyrelsen står bag. Fuldkornsmærket fortæller at en stor del af kornindholdet i produktet er fuldkorn - og mærket findes på brød, mel, morgenmadsprodukter, bag-selv blandinger, pasta og ris. Derudover er der også krav til, hvor meget fedt, sukker, kostfibre og natrium produkterne må indeholde.

Fuldkornsmærket kan således, på samme måde som Nøglehulsmærket, gøre det lettere at købe ind til sund mad og alsidig dansk kost.

  • Brød, gryn, kartofler, ris, pasta
  • Frugt og grønt
  • Kød, fisk, æg, mælk og ost

Tips:

  • Spis dig mæt i sunde måltider. Spis forskellige grøntsager, frugt og fuldkornsprodukter hver dag.
  • Varier mellem forskellige typer fisk, magre mejeriprodukter og magert kød hen over ugen. Kartofler hører med i en varieret kost.
  • Er du alene, så lav større portioner, når du alligevel er i gang. Del dem op, og læg i fryseren til senere brug.
  • Øs op efter et "Y" på din tallerken, når du spiser varm mad: 1/5 del er kød eller fjerkræ i toppen (fylder mindst), og 2/5 dele er grøntsager og 2/5 dele fuldkornsprodukter eller kartofler.
  • Hold igen med mad og drikke, der indeholder meget fedt og/eller meget sukker, som f.eks. fastfood, snacks, kager, is, sodavand og slik.
  • Gå efter Nøglehulsmærket og Fuldkornsmærket, når du køber ind.
  • Hav en god balance, mellem hvor meget energi du får igennem mad og drikke, og hvor meget du forbruger igennem fysisk aktivitet. Følg Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet. 


Du vil få en e-mail når der sket en ændring på denne side