Vælg fuldkorn

Fuldkorn indeholder mange kostfibre, vitaminer og mineraler. Fuldkornsbrød og andre produkter med fuldkorn er vigtige i dagens måltider, da de indeholder mange vigtige næringsstoffer og mætter rigtig godt. Det betyder, at du spiser mindre og får lettere ved at holde vægten. Desuden er fuldkorn godt for din fordøjelse, det holder din mave i gang og er med til at forebygge bl.a. hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og forskellige typer af kræft.

Spis mindst 75 g fuldkorn om dagen. Fuldkorn finder du i mad, der er lavet af kornprodukter, hvor hele kornet er taget med. 75 g fuldkorn svarer f.eks. til 2 dl havregryn og en skive fuldkornsrugbrød.

Kostfiberindholdet i rugbrød er mere end dobbelt så højt som i hvedebrød – uanset om der er tale om mørkt rugbrød eller fuldkornsrugbrød, da begge er fuldkornsprodukter. Brød, mel og gryn er rige på kostfibre, B-vitaminer og en række mineraler og er desuden fedtfattige.

Tips:

  • Vælg rugbrød eller andet fuldkornsbrød.
  • Rugbrød behøver ikke at indeholde hele kerner for at have et højt indhold af kostfibre.
  • Havregrød eller øllebrød er fulde af gode kostfibre.
  • Du kan vælge fuldkornsris eller fuldkornspasta som en del af dit varme hovedmåltid en gang imellem.
  • Brug fuldkorn, hvis du bager selv. Kom gerne lige så meget fuldkornsmel som hvidt mel i dejen.
  • Fuldkornsmærket er din garanti for et højt indhold af kostfibre og fuldkorn i brød, gryn, mel, morgenmadsprodukter, ris og pasta. Det er nemmere at overholde anbefalingerne, hvis du går efter Fuldkornsmærket, når du køber brød. 


Du vil få en e-mail når der sket en ændring på denne side