Forbered dig på rygestoppet

Der er mange måder, du kan forberede dig på, og du kan finde mere information på nettet om, hvordan du kan forberede dig bedst muligt.

Her er Sundhedsstyrelsens anbefalinger til, hvordan du kan gribe dit rygestop an:

  • Vælg en stopdag, der skal ligge 2 til 3 uger ude i fremtiden.
    Indtil stopdagen skal du forberede dig og lave din egen plan for dit rygestop.
  • Vælg en stopdag, der f.eks. ligger i en weekend.
    Det er bedst, hvis stopdagen ligger i en periode, hvor du ikke skal til for mange aktiviteter.
  • Du skal tænke over, hvad du vil gøre, når det bliver svært.
    Alle får problemer under rygestop. Men man kan lettere klare dem, hvis man har tænkt over det i forvejen.
  • Spørg lægen eller gå på apoteket og få gode råd.
    Du har fem gange større chance for at klare rygestoppet, hvis du får hjælp til det. Du kan også gratis ringe til StopLinien på telefonnummer 80 31 31 31 og tale med en rådgiver.
  • Fortæl familie og venner, at du vil stoppe.
    Deres støtte kan gøre det lettere – og måske vil en eller flere stoppe med at ryge samtidig med dig.
  • Smid cigaretterne ud.
    Du skal ikke have cigaretter, lightere og askebægre stående, når du holder op. Smid det hele ud.
  • Tro på, at du kan stoppe med at ryge.
    Selv om du har prøvet før, uden at det lykkedes. 


Du vil få en e-mail når der sket en ændring på denne side