Råd

Sørg for glæde i hverdagen

Læg mærke til, hvad der gør dig glad i din hverdag, og omgiv dig så vidt muligt med positive mennesker. Du kan også selv fokusere på at sprede glæde hos andre, og ofte vil du opleve, at du får det samme igen.

Vær i kontakt med dine nærmeste

Husk at maile, skrive eller ringe til dine nærmeste, hvis du har behov for at være i kontakt med dem, og tænk over, hvem du kan dele dine personlige problemer med. Klik f.eks. på ”Netværk”, hvor du har mulighed for at kontakte dine nærmeste.

Hold øje med mulige aktiviteter

Vær aktiv i forhold til kommunens tilbud om sociale arrangementer, og brug din adgang til ”Netværk” her på hjemmesiden, sår du kan være opmærksom på aktiviteter i dit nærområde.

Vær aktiv og dyrk dine interesser

Sørg for at dyrke dine interesser, og del dem gerne med andre mennesker. Prøv f.eks. selv at oprette en aktivitet her på hjemmesiden, som du har lyst til at dele med andre. Det kan du gøre under ”Netværk”.

Husk at blive ved med at være åben for at opleve noget nyt – alder er ingen hindring – og du vælger selv, om du vil have et aktivt ældreliv!

Hjælp andre hvis du har overskud til det

Hvis du har overskud til at hjælpe andre, kan du melde dig til frivilligt arbejde. Husk du selv kan beslutte, hvor meget du vil investere i det frivillige arbejde, f.eks. 1 time, 2 timer, en dag om ugen, to dage om måneden eller andet, som passer ind i din hverdag. Du kan f.eks. starte med at lægge det ind i din egen handlingsplan.

Vær ikke bange for at bede om hjælp

Det kan være svært for andre at tilbyde deres støtte, hvis det er usikkert, om du ønsker hjælp, og hvordan du ønsker hjælp. Vær derfor ikke bange for at bede om hjælp, og stol på at de ting, du kan bidrage med, vejer langt højere end den ekstra støtte, du har brug for. Se evt., hvad der findes af aktiviteter på hjemmesiden ved at klikke på ”Netværk”, eller hør kommunen, hvad de kender til af muligheder.

Tag hånd om din ensomhed

Hvis du er ensom, kan du have brug for hjælp til at genopbygge dit mod på livet og din tillid til, at du har noget at byde på i forhold til andre mennesker. Det kan hjælpe dig at finde nogen, som har tid til at lytte til dig, evt. psykologhjælp og sorggrupper, hvor du kan få bearbejdet dit tab sammen med andre.

Det kan også være en hjælp at beslutte dig for at deltage i sociale aktiviteter, som giver dig mulighed for at lære andre at kende og måske stifte nye venskaber. Samtidige får du nye oplevelser, som gør, at du oplever livsindhold og har noget at fortælle til andre.



Du vil få en e-mail når der sket en ændring på denne side