Hjælpeordning - BPA

Hvad er en BPA hjælpeordning?

  • Borgerstyret personlig assistance (BPA) er et kontant tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere.
  • Hjælperne skal yde pleje, overvågning og ledsagelse.
  • Ordningen skal sikre, at du får en hjælp, der tager udgangspunkt i din selvbestemmelse og dine ønsker.
  • Ordningen skal understøtte dig i at fastholde eller opbygge et selvstændigt liv. 
  • Dit behov kan ikke dækkes ved almindelig personlig hjælp, omsorg og pleje
  • Ordningen kan kombineres med andre hjælpeforanstaltninger fx personlig hjælp, omsorg og pleje.
  • Ordningen er gratis for dig.

Hvem kan søge?

  • Du kan søge om en BPA ordning, hvis du har en betydelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
  • Du skal være over 18 år.
  • Du skal i høj grad være afhængig af andre i almindelige daglige funktioner.
  • Du skal have et massivt behov for pleje, overvågning og ledsagelse.
  • Dit aktivitetsniveau skal være højt eller kan forventes at blive højt.
  • Du skal selv kunne administrere tilskuddet.
  • Det betyder, at du er ansvarlig for:
    • valg og ansættelse af hjælper
    • udbetaling af løn
    • opgørelse af de timer der skal betales for
    • indbetaling af fx skat og ATP-bidrag
    • udregning og udbetaling af feriepenge.
  • Vordingborg Kommune skal sikre, at den ansatte har de fornødne kvalifikationer til at udføre opgaven.

HVORDAN SØGER DU?

  • Du skal kontakte Afdeling for Psykiatri og Handicap. Du kan se oplysningerne i boksen i højre side.

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ordningen?

  • Hvis du er i arbejde, får du ikke hjælp til at varetage arbejdsfunktioner, der går ud over at dække pleje, overvågnings- og ledsagerbehovet.

 

Sagsbehandling

  • Det er Afdeling for Psykiatri og Handicap, der ud fra en konkret, individuel vurdering tager stilling til, om du kan få bevilliget ordningen og fastsætter tidsforbruget. 
  • Sagsbehandleren samler allerede kendte oplysninger i din sag.
  • Sagsbehandleren kommer på et hjemmebesøg, hvor vi skal tale om:
    • Dit funktionsniveau.
    • Dine ønsker og behov for hjælp/støtte.
    • Råd og vejledning om ordningens indhold.
    • Kommunens forventninger og krav til dig.
    • Vi skal muligvis indhente lægelige oplysninger.
  • Herefter træffes en afgørelse.
  • Hvis vi bevilger ordningen, fastsætter vi tidsforbruget.
  • Sagsbehandlingstiden er op til fire måneder fra vi modtager din ansøgning.
  • Hvis vi skal indhente lægelige oplysninger, kan sagsbehandlingstiden blive forlænget.
  • Vi sender et brev til dig, hvis vores sagsbehandlingstid overskrides.

 

Opfølgning efter bevilling

  • Afdeling for Psykiatri og Handicap foretager efter bevillingen en løbende vurdering af dine behov. 
  • Du har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen.

 



Du vil få en e-mail når der sket en ændring på denne side