Sagsbehandling

  • Det er Afdeling for Psykiatri og Handicap, der ud fra en konkret, individuel vurdering tager stilling til, om du kan få bevilget en kontaktperson.
  • I forbindelse med din henvendelse tilbyder vi dig specialrådgivning.
  • En døvblindekonsulent fra Center for Døves døvblindekonsulentordning står for rådgivningen.  
  • Døvblindekonsulenten er med til at vurdere, om du hører til målgruppen for en kontaktpersonordning.
  • Hvis du hører til målgruppen, hjælper konsulenten dig med at udforme en ansøgning til Afdeling for Psykiatri og Handicap.
  • Når ansøgningen er modtaget, indsamler sagsbehandleren de allerede kendte oplysninger i din sag.
  • Herefter kommer sagsbehandleren og døvblindekonsulenten på besøg hos dig. 
  • På hjemmebesøget skal I tale om:
    • Dit funktionsniveau
    • Dine ønsker og behov i forhold til ordningens indhold og omfang
    • Proceduren for rekruttering af kontaktpersonen
    • Godkendelse og ansættelse af kontaktpersonen, herunder evt. bistand fra døvblindekonsulenten i rekrutteringsfasen.
  • Sagsbehandleren indhenter herefter supplerende oplysninger, fx lægelige oplysninger.
  • Sagsbehandleren træffer en afgørelse.

Sagsbehandlingstid

  • Sagsbehandlingstiden er op til 8 uger fra vi modtager din ansøgning.
  • Hvis sagsbehandlingen kræver, at vi indhenter lægelige oplysninger eller andet, kan tidsrammen for en afgørelse forlænges.
  • Vi sender et brev til dig, hvis vores tidsfrist på 8 uger overskrides.

Hvis du får bevilget en kontaktperson

  • Sagsbehandleren tager stilling til, om timerne skal bevilges som faste ugentlige timer eller puljetimer.
  • Herefter ansættes kontaktpersonen eller kontaktpersonerne. 
  • En administrativ medarbejder i Afdeling for Psykiatri og Handicap står for lønudbetalinger mv. 
  • Sagsbehandleren gennemfører en årlig opfølgning på din bevilling.