Ledsager

  • Du kan søge om ledsagelse, hvis du har en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
  • Din funktionsnedsættelse betyder, at du ikke kan færdes alene.
  • Du er mellem 18 og 67 år. 

HVAD ER EN LEDSAGERORDNING?

  • Ledsagerordningen skal sikre, at du på linje med andre kan komme hjemmefra uden at være afhængig af familie eller venner.
  • Du udpeger selv den person, som du gerne vil have til at ledsage dig.
  • Kommunen skal herefter godkende og ansætte personen.
  • Personen skal have en ren straffeattest.
  • Der kan normalt ikke ansættes en person, som er nært knyttet til dig.
  • Hvis du er berettiget til ydelsen, får du 15 timers ledsagelse om måneden.
  • Du kan anvende ordningen til aktiviteter uden for hjemmet, som du slev vælger fx:
    • Biograf, restaurant, natklub
    • Indkøb
    • Ture i naturen
    • Besøg hos familie og venner 
  • Ledsageren kan også hjælpe med praktiske opgaver som at tage overtøj af og på, ved toiletbesøg og lignende.
  • Kommunen betaler ledsagerens løn, men du skal selv betale f.eks. transport og entré for jer begge.
  • Hvis du har fået bevilget ledsagelse, inden du fylder 67 år, har du ret til at beholde ordningen herefter.
  • I boksen "Læs mere" kan du læse kommunens kvalitetsstandard og den lovgivning, som danner baggrund for en bevilling. 

Hvem kan ikke få bevilliget ordningen?

  • Du kan ikke få en ledsagerordning, hvis du f.eks. får tilskud til betaling for ansættelse af hjælp til pleje, overvågning (BPA ordning).
  • Du kan ikke få en ledsagerordning, hvis du er døvblind og får hjælp af en kontaktperson.

Sagsbehandling

  • Det er Afdeling for Psykiatri og Handicap, der ud fra en konkret, individuel vurdering tager stilling til, om du kan få bevilget ledsagelse, hvis du i forvejen modtager ydelser fra denne afdeling.
  • Hvis du får hjælp fra Afdeling for Pleje og Omsorg, er det en sagsbehandler fra denne afdeling, der behandler din ansøgning.
  • Sagsbehandleren samler allerede kendte oplysninger i din sag.
  • Vi kommer på et hjemmebesøg, hvor vi skal tale om:
    • Dit funktionsniveau
    • Dine ønsker og behov for hjælp/støtte
    • Råd og vejledning om ordningens indhold.
    • Kommunens forventninger og krav til dig.
  • Vi skal muligvis indhente lægelige oplysninger.
  • Herefter træffes en afgørelse.

Sagsbehandlingstid

  • Sagsbehandlingstiden er op til 8 uger fra vi modtager din ansøgning.
  • Hvis vi skal indhente lægelige oplysninger, kan tidsrammen for en afgørelse forlænges.
  • Vi sender et brev til dig, hvis vores tidsfrist på 8 uger overskrides.

Hvis ledsagerordningen bliver bevilget  

  •  En administrativ medarbejder kontakter dig om det videre forløb.

 

 

   

Ledsagerkort/parkeringskort

  • Ansøgning om ledsagekort og parkeringskort skal ske hos Danske Handicaporganisationer.
  • Et ledsagekort udstedes til personer med et handicap, som har behov for en ledsager til at færdes i det offentlige rum.
  • Et parkeringskort kan udstedes:
    • Hvis du har en stærkt reduceret gangdistance.
    • Hvis du opfylder betingelserne for at få støtte til køb af bil.
    • Hvis du er godkendt til at deltage i den individuelle handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede – fx Movias handicapkørsel.

Læs mere og søg om ledsagerkort hos Danske Handicaporganisationer