Rygestop og fitness

Rygestop og fitness - kvit smøgerne og kom i form!

Rygestop og fitness-kurset er anderledes end traditionelle rygestopkurser. Kursuskonceptet er lavet på baggrund af mangeårige erfaringer med rygestopforløb.

  • Ca. 60 % er stadig røgfrie 6 måneder efter forløbets afslutning. Det er næsten tre gange så mange som landsgennemsnittet på traditionelle rygestopforløb.
  • Kurset foregår på et af de moderne sundhedscentre.
  • Kurset forløber over 6 mødegange á 2 1/2 timers varighed.
  • Hver kursusgang består af både rygestop og træning.

 

Tilmeld dig Rygestop og fitness her

Hvad indeholder kurset?

Rygestopundervisning
Vi kommer bredt omkring forskellige emner, eksempelvis: 

  • Hvordan bryder vi vores vaner?
  • Fristelsesøjeblikke
  • Brug af hjælpemidler (tyggegummi, plastre, medicin mm).
  • Sund kost
  • Vigtigheden af mellemmåltider til at underbygge rygestoppet
  • Hvordan fastholder vi de nye vaner?


Træning
Træningen køres igennem af en erfaren fysioterapeut. Langt de fleste kan deltage, uanset fysisk form. Al træning foregår med højt humør og højt til loftet. Vi planlægger sammen, hvad træningen skal indeholde. Det kan eksempelvis være

  • Hockey
  • Afspænding
  • Cirkeltræning
  • Styrketræning
  • Yoga/Pilates
  • Kardiotræning
  • Boldspil.

Hvem kan deltage?

Alle med et rimeligt helbred kan som udgangspunkt deltage. Du bliver inden kursusstart indbudt til en individuel forsamtale, og her planlægger vi sammen dit rygestopforløb. Her afklarer vi også, om du - mod forventning - kan få problemer med at deltage.

Du skal være bosat i Vordingborg Kommune.

Tilmelding og mere information

Hvis du vil vide mere om rygestopkurserne, er du altid velkommen til at kontakte rygestopteamet på tlf. 20 54 23 10 eller rygestop@vordingborg.dk.

Tilmeld dig kurset her

Hvorfor kombinere rygestop og fitness?

  • Når man ryger, sætter kroppen kunstigt stofskiftet i vejret, så man forbrænder ca. 200 kcal mere end en ikke-ryger. Mange føler større sult efter et rygestop. Derfor oplever mange at tage på i vægt, når de stopper med at ryge.

  • Det er ofte en stor hjælp at være fysisk aktiv, når man stopper med at ryge. Alt fra gåture til løbeture, cykelture, yoga eller lignende hjælper. I det øjeblik man fysisk aktiv, udskiller kroppen naturlige endorfiner (signalstoffer) som er kroppens egen ”morfin” og giver en følelse af velbehag og glæde. Det løfter også humøret og giver mere overskud - også til at håndtere rygestoppet.

  • Mange oplever, at de får mildere abstinenser og derfor bedre kan håndtere rygestoppet.