I sandhedens tjeneste med DR

Elever i 8. - 10. klasse skal lære om digital dannelse og etik.

DR besøger DGI Huset Vordingborg, hvor der den 12. september finder tre interaktive shows sted. Deltagerne i de tre shows vil bestå af over 700 elever på 8. – 10. årgang fra kommunens folkeskoler, elever fra fri- og privatskoler samt klasser fra skoler beliggende i andre kommuner.

DR inviterer skoleeleverne til at vurdere virkemidler og at reflektere over de påvirkninger de dagligt er udsat for, og herunder at gøre de unge opmærksomme på de valg- og fravalg, som ligger bag enhver nyhedshistorie, og således styrke de unges digitale dannelse.

Eleverne har i en periode op til showdagen arbejdet med et undervisningsforløb udviklet af DR, som har haft fokus på at skærpe de unges opmærksomhed og lære dem at kunne skelne mellem sande og falske informationer – særligt på sociale medier.

På dagen den 12. september deles klasserne i hold, som konkurrerer i at være den bedste nyhedsredaktion. Her bliver de stillet overfor nogle journalistiske dilemmaer, og på den baggrund skal de træffe afgørende beslutninger. Efterfølgende får de mulighed for at begrunde deres valg. 

Efter hvert show kåres et vinderhold. Formand for Udvalget for Børn, Unge og Familie, Nikolaj Reichel overrækker præmien til vinderholdet i det første show. En repræsentant for DR vil overrække de næste to præmier.

Gennem showene følger DRs nyhedsoplæser Cecilie Lange arbejdet på elevernes “redaktioner” med sin smartphone, mens eleverne skal sende opgaver til Snapchat-vært Lasse Winther, som hjælper med nyhedsjagten fra DR Byen. Erkan Özden har overblikket med relevante perspektiveringer, der skal gøre de unge klogere på det journalistiske arbejde på DR Nyheder, mens den intense kamp på gulvet, kommenteres af Henrik Liniger.

Siden 2015 har Erkan Özden i samarbejde med P3 Nyheder givet børn og unge landet over forudsætninger for at begå sig i et kompliceret medielandskab. Eleverne får et indblik i, hvordan en nyhedsredaktion arbejder og hvilke redskaber der bruges, når en nyhedshistorie bliver til. På den måde lærer eleverne, hvad journalistik bygger på, og hvordan en ”rigtig” historie ser ud.

I en tid hvor den digitale udvikling går rivende stærkt, kan det være svært for forældre at følge med sit teenagebarn online. Derfor har DR i år også et særligt fokus på forældre, så også de får redskaber til at kunne tale med deres barn om, hvad de ser på de sociale medier og hvordan man agerer i cyberspace. DR vil bl.a. nå forældrene med et indslag om nyhedsshowets besøg i Vordingborg, som indeholder nogle konkrete råd til forældre om, hvordan man kan starte en samtale med sit barn om digitale medier. Indslaget udgives online samme dag som 'I Sandhedens Tjeneste' besøger byen.