Stor tilfredshed med jobcenteret

Undersøgelse viser at 93 procent er tilfredse eller meget tilfredse med Jobcenteret.

93 % er tilfredse med Vordingborg Jobcenter. Det viser en netop afsluttet tilfredshedsundersøgelse blandt de borgere, der kommer til samtale i jobcenteret.

"Jeg måtte lige knibe mig i armen, da jeg hørte det tal," siger Anders J. Andersen, formand for Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse i Vordingborg Kommune. - "Men det var altså rigtig nok," siger han. -

"Enhver anden privat eller offentlig virksomhed ville blive grøn af misundelse over sådanne tal," siger formanden og fortsætter: "Vi kan alle være stolte af de resultater. Medarbejdere i jobcentret gør et flot stykke arbejde, som fortjener ros og anerkendelse."

Den store tilfredshed bygger på besvarelser fra 545 borgere, der kom til samtale i jobcenteret hen over 16 dage i maj og juni, og svarede på et anonymt spørgeskema.

93 % var tilfredse med kontakten til jobcenteret, og 62 % var endda meget tilfredse.

Tilfredshedsundersøgelsen giver også et nyt perspektiv på den fornemme 3. plads som Vordingborg Jobcenter for nylig opnåede i LO’s sammenligning af jobcentrenes indsats i hele landet:

Jobcenteret er ikke blot god til at holde ledigheds- og sygedagpengeperioder korte. Det formår også at gøre det på en måde, så langt de fleste borgere er tilfredse med dialogen og samarbejdet.

"Jeg tror, de to flotte målinger hænger sammen," siger udvalgsformanden og fortsætter: - "I jobcenteret lægger vi vægt på, at borgerne oplever et ligeværdigt samarbejde med god dialog om konstruktive løsninger. Vi tror, det giver de bedste resultater."

Tilfredshedsundersøgelsen underbygger formandens holdning, idet undersøgelsen viser, at 90 % var enige eller meget enige i, at vejlederen lytter til borgerens synspunkter. På spørgsmålet om, borgeren indgår i et samarbejde med vejleder, var 87 % enige eller meget enige.

Bag tallene stråler tilfredsheden ud af de mange skriftlige kommentarer, som borgerne i spørgeskemaet har givet jobcentret med på vejen:

• ”Følte virkelig, at der blev lyttet til mig som person! ”

• ”Samtalen gik dejligt direkte til sagen. God empati og vejledning.

• ”Fin samtale, hvor flere muligheder blev fremlagt - jeg fik nogle gode input. ”

Det er første gang Vordingborg Jobcenter gennemfører en tilfredshedsundersøgelse, og ifølge udvalgsformand Anders J. Andersen bliver det ikke sidste gang.

"I Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse lægger vi stor vægt på åbenhed og på at lytte til borgerne. Det flotte resultat giver os et solidt fundament at bygge videre på, og vi vil fortsætte med at optimere vores kommunikation og arbejde," siger han.