Fysisk hvile

Fysisk hvile er noget, de fleste normalt forbinder med hvile og restitution. Ved fysisk hvile er kroppen fuldt afslappet i en periode. Det kan f.eks. være ved hjælp af vejrtrækningsøvelser. Her indstiller man sig på, at der skal slappes af, tanker kobles fra og aktiviteter stoppes, så længe der hviles. Læs mere om vejrtrækning under ”Det fuldkomne åndedræt”.

Fysisk hvile er også, når man tager en behagelig lur – enten siddende eller liggende – i 15-30 minutter, f.eks. i stolen på terrassen, på sofaen eller i sengen.

Det er individuelt, hvor meget hvile du har brug for, men ved at være opmærksom på dine behov, har du mulighed for at styre din fysiske hvile, så du får en god balance mellem nattesøvnen og fysisk hvil i løbet af dagstimerne. Denne balance afhænger også af forholdet mellem dit aktivitetsniveau og trangen til at slappe af i løbet af dagen.

Mange taler om, at de er trætte og ikke kan sove om natten, og ofte kan en væsentlig årsag være, at der soves for meget i løbet af dagen. Hvis du har trang til at hvile for meget, kan det skyldes flere forskellige omstændigheder, så som inaktivitet, dårlig kost og underernæring, funktionssvækkelser, fysiske eller mentale sygdomme o.lign. Det anbefales dog, så snart der er overskud til det, at komme i gang med forskellige former for motion og aktiviteter, da det har positiv indvirkning på helbredet.