Spis mindre mættet fedt

Vi spiser ca. en tredjedel for meget mættet fedt, dvs. det fedt, der findes i smør og smørblandinger, mælk, ost og kød.

Fedtet i maden bidrager til, at kroppen får livsnødvendige fedtsyrer og fedtopløselige vitaminer. Men for meget mættet fedt kan øge risikoen for livsstilssygdomme.

Tips:

  • Skær ned på dit forbrug af mættet fedt. Vælg planteolier f.eks. rapsolie og olivenolie, flydende margarine og blød margarine i stedet for smør, smørblandinger og hård margarine.
  • En tommelfingerregel er, at jo blødere margarinen og smørret er ved køleskabstemperatur, jo mindre mættet fedt indeholder det.
  • Skrab brødet - eller undlad helt at bruge fedtstof.
  • Steg kød og grøntsager i olie frem for smør, og smid stegefedtet væk.
  • Drys f.eks. lidt nødder, kerner eller mandler i salaten frem for ost.
  • Vend pastaen eller kartoflerne med et par skefulde pesto eller olie og friske krydderurter i stedet for at servere fløde- eller opbagt sovs.
  • Gå efter Nøglehulsmærket, når du køber ind. Det viser vej til de fedtstoffer, der indeholder mindre mættet fedt.