Kropsbårne hjælpemidler

  • Du kan søge om et kropsbårent hjælpemiddel, hvis du har en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.

 

  • Hjælpemidlet skal i væsentlig grad afhjælpe de varige følger af din nedsatte funktionsevne
  • Hjælpemidlet skal i væsentlig grad lette din daglige tilværelse hjemme eller være nødvendigt for, at du kan passe dit arbejde.
  • Du kan fx søge om støtte til: 
    • Ortopædisk fodtøj og indlæg
    • Kompressionsstrømper
    • Proteser/bandager
    • Diabetes 1 og 2
    • Høretekniske hjælpemidler (ikke høreapparater)
  • Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Afdeling for Psykiatri og Handicap inden du udfylder en ansøgning på selvbetjeningsløsningen på Borger.dk. - se kontaktoplysningerne i højre side. 
  • I boksen "Læs mere" kan du læse kommunens kvalitetsstandard og den lovgivning, der danner baggrund for en eventuel bevilling.
  • Hvis du søger om inkontinens- eller stomihjælpemidler skal du kontakte det lokale plejecenter i Afdeling for Pleje og Omsorg.

 

Første gang du søger, skal du 

Udfylde eller printe et ansøgningsskema på Borger.dk 

Efterfølgende ansøgning

  • Når du skal søge igen om et tidligere bevilget hjælpemiddel, skal du kontakte Afdeling for Psykiatri og Handicap.
  • Det kan være, hvis du har mistet dit hjælpemiddel, det er blevet slidt, ikke længere passer eller lignende.
  • Så sender vi en ny bevilling efter de intervaller, der er gældende for det pågældende hjælpemiddel. 

Sagsbehandling

  • Når vi har modtaget din ansøgning, kontakter vi læge/speciallæge/hospital for en udtalelse.
  • Herefter behandler vi din ansøgning. 
  • Hvis vi bevilger hjælpemidlet, sender vi en skriftlig bevilling til dig.
  • Du skal tage din bevilling med til leverandøren.
  • Det er vigtigt, at du ikke anskaffer hjælpemidlet, før bevillingen er givet.

Frit valg af leverandør

  • Du har frit leverandørvalg på alle kropsbårne hjælpemidler.
  • Det betyder, at du er velkommen til at vælge en vilkårlig leverandør. 
  • Vordingborg Kommune yder dog kun kompensation i forhold til den udgift, kommunen ville have haft, hvis du valgte den leverandør, kommunen har indgået aftale med. 
  • Har kommunen ikke indgået nogen leverandøraftaler, kan du frit vælge leverandør.
  • Du kan også læse om fritvalgsreglerne på Borger.dk.