10.000 om dagen

10.000 om dagen - så er du godt på vej!

At gå er en af de nemmeste måder at holde sig i gang på. Både for krop og psyke. Og der er mange måder at nå 10.000 skridt på.

Alt tæller!
Snus rundt her på siden og få inspiration til både små og større aktiviteter.

God sommer!  

Se, hvad andre gør!

Her kan du se, hvad Tilde, Eva, Mette og Michael gør får at få deres skridt i hverdagen

Tilde, Præstø

Eva, Kastrup

Mette, Nyråd

 Asger og Johan, Stensved

Michael, Vordingborg

 

 

 

Hvis du vil tabe dig

Hvis du øger dit antal af daglige skridt, er du godt på vej mod et vægttab. Særligt hvis du også holder fokus på, hvad du spiser.

Flere undersøgelser har vist, at du kan "sikre" dit vægttab ved at gå 15.000 skridt om dagen - og spise efter De officielle kostråd.

Bonusinfo
Du forbrænder det samme, om du går eller løber 1 kilometer. Men gang øger ikke din appetit i samme grad, som hvis du løb den samme distance :-)

Gevinster for dit helbred ved 10.000

10.000 skridt om dagen gør en forskel for blandt andet: 

  • Hjernen
  • Hjertet
  • Psyken
  • Knoglerne
  • Leddene

Det hjælper til at:

  • Nedsætte din risiko for at få type 2-diabetes med op mod 50%
  • Nedsætte din risiko for at udvikle hjerte-karsygdom med op mod 30%
  • Nedsætter din risiko for at udvikle demens med op mod 30%
  • Forebygge 13 kræftformer
  • Nedsætte din risiko for at få brystkraft med op mod 40%
  • Påvirke dit kolesteroltal i positiv retning
  • Sænke dit blodsukker - specielt hvis du sætter tempo på
  • Reducere det "farlige" fedt omkring maven
  • Styrker muskler og knogler – specielt hvis du går hurtigt

Sådan kommer du godt i gang

Gode tips til at komme i gang - og holde fast i 10.000 om dagen. Husk at alt tæller! Også turen ud til postkassen. 

  • Lav en aftale med en ven/veninde om 14-dages "kærlig konkurrence". Brug kortet her til en kærlig udfordring.
  • Skriv dine skridt ned - hver dag. Også selvom du dage ikke når 10.000. Tænk på, at alt tæller!
  • Brug en skridttæller - et armbånd, smartwatch, en mobiltelefon eller en god, gammeldags skridttæller. Find mere om gode skridttællere på Google her.
  • Gennemgå din hverdag og se, om nogle af dine aktiviteter kan indeholde mere gang
  • Har du en bil, så prøv at se, hvor mange ture, der kan skiftes ud med cykel eller gåben
  • Læg en plan for, hvordan du kan få dit ønskede antal skridt ind i hverdagen og skriv den ned. Erfaringerne viser, at det virker overraskende godt og motiverende til at holde fast

Cyklen er en anden nem måde at få motion på - og den tæller også i "skridtregnskabet". Du kan omregne cykelture - og masser af andre motionsformer - til skridt på hjemmesiden her.

Hvordan tæller jeg nemmest skridt?

Der er flere nemme måder: 

  1. En almindelig skridttæller: Den kan du tage af og på, når du har behov for det. Den er nem at bruge og er en relativt billig løsning.
  2. Et skridttællerarmbånd eller et smart watch med en indbygget skridttæller: Det er en smart løsning, fordi du har det på hele tiden, og det har også funktion som et ur.
  3. Din smartphone: De fleste har en indbygget skridttæller. Ellers kan du downloade en app til det. Det er en god løsning, fordi du sikkert allerede har en smartphone, og hvis du er som de fleste, har du den med i lommen overalt.

Alle tre typer findes i alle prisklasser. For de fleste vil det være nemmest at bruge en et skridttællerambånd eller et smartwatch, fordi man har det på sig hele tiden. Find mere om gode skridttællere på Google her.

God fornøjelse!  

Det giver det at gå

Her kan du se eksempler på, hvor mange skridt en aktivitet giver:

  • 1 times gang = ca. 5.500 skridt
  • En tur ned og handle (ca. 30 min) = ca. 2.500 skridt
  • Slå 400m2 græsplæne = ca. 3.000 skridt
  • Gå en lydbog - eks. "Pigen under træet" på ca. 8 timer af Sara Blædel =  44.000 skridt
  • Gå Camønoen = ca. 250.000 skridt

Du kan ofte - med bare mindre vaneændringer - få mange flere skridt i hverdagen. Mange af dine hverdagsaktiviteter giver nemlig masser af skridt. Du kan eksempelvis: 

  • Gå en bog - find en lydbog på Vordingborg bibliotekerne
  • Lad bilen stå og gå, når du skal handle (cyklen tæller også)  
  • Gå på ferie – fx Camønoen eller andre smukke vandreruter i ind- og udland
  • Gå mens du taler i telefon og hold walk'n'talk møder på arbejde
  • Tag en ekstra tur med støvsugeren
  • Havearbejde - en tur med græsslåmaskinen eller klipning af hækken
  • Lav kaffeaftalen med din ven/veninde til en gåtur. Tjek ruter i Vordingborg Kommune her 
  • Stå af bussen et stop for tidligt
  • Tag trappen i stedet for elevatoren
  • Har du stillesiddende arbejde, så rejs dig en gang i timen og hent et glas vand, en kop kaffe eller lign.  

Inspiration til gåture og bevægelse

Der er lige nu mange steder i kommunens unikke natur, hvor du kan gå tur eller deltage i aktiviteter. Vi har samlet nogle af dem til inspiration her: 

  • Ture med afstand: Naturvejlederne har lavet en masse tips til gåture og oplevelser i naturen. Alt sammen til fri og gratis afbenyttelse. Og med mulighed for at holde afstand ift. corona-smitte
  • Vandreture i kommunen: Se forslag til vandreruter i hele kommunen 
  • Camønoen: Gå hele eller dele af den smukke rute på Møn, Bogø og Nyord
  • Onsdagsture: Hver onsdag kan du få en særlig naturoplevelse et sted i Vordingborg Kommune med en erfaren naturvejleder. Det er gratis at deltage
  • Aktivitetskataloget for 65+ - se alle de aktiviteter der udbydes rundt om i kommunen for dig der er 65+

Andre muligheder: 

  • E-reolen: Lån gratis lydbøger på biblioteket via E-reolens app. 
  • Traveltales: Få medrivende historier med på din tur. Download app'en og få adgang til over 1000 fortællinger
  • Vores Natur: Find aktiviteter over hele landet og brug naturen omkring dig. Se de specifikke sommer-aktiviteter her 
  • Vores Puls: Her kan du finde et gå-træningsprogram og få tips og tricks til at få gået de 10.000 skridt om dagen
  • Bevæg dig for livet: Find en gå-klub nær dig eller meld dig som gå-vært for andre