Aktivitetspuljen

Puljen skal medvirke til at udvikle, inspirere og understøtte initiativer indenfor kultur-, idræts- og fritidsliv samt aktiviteter, der har til formål at styrke lokaludvikling, fællesskabet, frivillighed og inddragelse af lokalområdet.

Ansøgning til Aktivitetspuljen 2026

Vi åbner for ansøgninger til Aktivitetspuljen 2026 fra den 15. oktober 2025.
Alle ansøgninger vil blive behandlet med henblik på at kunne fremlægges for Kultur og Fritidsudvalget i januar. Administrative ansøgninger vurderes med særlig opmærksomhed på, at midlerne først kan tildeles fra den officielle åbning af puljen den 1. januar.

Inden du søger støtte fra Aktivitetspuljen

Før du går i gang med ansøgningen, er der nogle ting, du skal være opmærksom på:

  • Læs kriterierne godt igennem her

  • Ansøgningsskemaet findes i to versioner:
    Du kan vælge at downloade ansøgningsskemaet som Word-fil eller benytte den digitale ansøgningsløsning. Indholdet og kravene er de samme i begge versioner.
  • Digital ansøgning kræver MitID:
    Hvis du vælger den digitale løsning, skal du have dit MitID klar for at kunne logge ind og sende ansøgningen.
  • Gem som kladde:
    I den digitale løsning har du mulighed for at gemme ansøgningen som kladde, hvis du mangler oplysninger, og vende tilbage senere for at færdiggøre den.
  • Papiransøgninger udfases:
    Vær opmærksom på, at papirbaserede ansøgninger udfases pr. 30. juni 2026. Herefter vil det kun være muligt at søge via den digitale løsning.

Digitalt ansøgningsskema

Du bliver nu sendt videre til den digitale ansøgningsløsning.
Her kan du logge ind med MitID, udfylde ansøgningen, vedhæfte finansieringsplanen og gemme som kladde, hvis du mangler oplysninger. 

Digitalt ansøgningsskema

Links - download skemaer her

Retningslinjer for Aktivitetspuljen

Word ansøgningsskema til Aktivitetspuljen

Slutrapport skema Aktivitetspuljen

Excel skema til slutbudget

Word ansøgningskema til Åben Skole

Husk at...

Tjek kriterierne, inden du søger – de giver et godt overblik over, hvad der lægges vægt på.

Udvalget for Kultur og Fritid har den 1. maj 2024 godkendt følgende retningslinjer for tildeling og anvendelse af midler fra Aktivitetspuljen i Vordingborg Kommune. Retningslinjerne gælder fra 1. januar 2025. 

 

Foreninger, organisationer og sammenslutninger i Vordingborg Kommune, der har til formål at tilbyde aktiviteter for et bredt udsnit af borgere. Ansøger kan, undtagelsesvis, have adresse uden for kommunen, men at det er et krav, at eventen afholdes i Vordingborg Kommune og har lokal forankring og opbakning.

Derudover kan alle kommunale skoler og daginstitutioner i samarbejde med foreninger og kulturinstitutioner søge puljen.

Projekter og initiativer vurderes ud fra om de:

  • Øger formidlingen af kunst, kultur og idræt
  • Udvikler og understøtter involverende aktiviteter for borgere i alle aldre
  • Styrker områdets sammenhængskraft, kvalitet og fællesskab
  • Demonstrerer det brede tværgående samarbejde og lokale engagement, herunder evnen til at styrke frivilligheden i et område.
  • Har taget stilling til i hvor høj grad eventet/projektet opfylder Vordingborg Kommunes politik med et mål om, at alle har mulighed for at deltage aktivt i alle dele af samfundslivet. Er der adgang for alle med funktionsnedsættelser?
  • Der er ikke krav om medfinansiering til Aktivitetspuljen, men der ses positivt på at ansøger selv er med til at finansiere projektet.
    Hvis projektet tidligere har modtaget støtte, vil der blive lagt vægt på, at det ansøgte tilskudsbeløb er faldende. Ansøgere der afholder events hvert år, kan gemme evt. overskud fra eventen til næste afholdelse, og herved opbygge en grundkapital der på sigt kan nedbringe behovet for kommunalt tilskud.
  • Beløbsgrænsen for, hvornår der ikke skal foretages nedskrivning af tilskudsbeløb til tilbagevendende events og projekter fastsættes til 30.000 kr.
  • At projektet/initiativet opfylder ovenstående.
  • At projektet maksimalt søger 60.000 kr.
  • At projektet/initiativet ikke er igangsat inden dato for fremsendelse af ansøgningen.
  • At alle nødvendige tilladelser er givet, inden projektet igangsættes.
  • At Vordingborg Kommune skal godkende eventuelle justeringer i projektets udgiftsposter, som foretages efter, at ansøgningen er fremsendt.
  • At der senest 3 måneder efter projektudløb aflægges regnskab for alle afholdte udgifter og indtægter i forbindelse med gennemførelse af projektet samt fremsendes slutrapport for projektet.
  • At det ved omtale af projektet fremgår, at Vordingborg Kommune har givet tilskud. Det kan f.eks. være på ansøgers hjemmeside, Facebookside, i pressen eller på vordingborg.dk - alt afhængig af projektets karakter og størrelse.
  • At åbne events og arrangementer oprettes via Kultunaut.dk, så det automatisk bliver synligt for alle borgere via Oplev.nu
  • At projektet ikke er flerårigt.

Det er en forudsætning, at udgiften kan relateres direkte til projektet og er nødvendig for gennemførslen af projektet. 

Tilskudsberettigede udgifter kan omfatte følgende udgiftsposter:

  • Konsulentbistand og anden ekstern bistand
  • Køb af inventar/udstyr/maskiner, som skal anvendes i projektet
  • Køb af materialer
  • Information og formidling, herunder udgifter til skilte
  • Transport i forbindelse med projektet
  • Andre udgifter der er nødvendige for at gennemføre projektet
  • Forplejning til frivillige ifm. selve aktiviteten

Tilskudsberettigede udgifter kan ikke omfatte følgende udgiftsposter:

  • Vedligeholdelses-, renoverings- og driftsudgifter
  • Udgifter, der ikke er specificeret i ansøgningens budget
  • Kommercielle og private aktiviteter
  • Køb og længerevarende leje af fast ejendom, herunder køb og længerevarende leje af jord
  • Finansierings-, advokat- og pengeinstitutomkostninger.
  • Moms, medmindre denne endeligt bæres af tilsagnshaver

 

  • Udfyldt ansøgningsskema
  • Seneste godkendte årsregnskab
  • Projektbeskrivelse, herunder:
    • En beskrivelse af projektets formål, aktiviteter og forventede effekter
    • Dokumentation for eventuelle tilladelser
    • Detaljeret aktivitetsopdelt budget
    • Finansieringsplan, herunder tidsplan for hvornår evt. øvrige fonde og puljer ansøges

 

  • Ansøgninger op til 30.000 kr. behandles administrativt af Center for Kultur, Fritid og Udvikling.
  • Ansøgninger mellem 30.000 kr. og 60.000 kr. behandles politisk af Kultur- og Fritidsudvalget.

Når projektet er godkendt, kan ansøger få udbetalt det bevilgede tilskud.   

For at få udbetalt det bevilgede tilskud, skal ansøger indsende en elektronisk faktura, hvor projektets titel, ansøgers navn, CVR-nummer, kontaktperson i kommunen samt størrelsen på det anmodede beløb fremgår. 

Senest tre måneder efter projektets afslutning skal projektet indsende en slutrapport, der beskriver projektets resultater og effekter og et regnskab, der opfylder de betingelser, som står i tilsagnsbrevet. 

Til afrapportering af projektet skal som minimum anvendes det elektroniske skema, der findes på Vordingborg kommunes hjemmeside og fremsendt sammen med tilsagnsskrivelsen.  

Ansøgninger behandles løbende over året.

Alle ansøgninger til puljen skal benytte den digitale ansøgningsløsning eller downloade word-ansøgningsskema, der findes på Vordingborg Kommunes hjemmeside. 

Se link her

 Alle ansøgninger og øvrige henvendelser vedrørende ansøgningen skal sendes til: udviklingspuljer@vordingborg.dk

Det er foreninger og kulturinstitutioner der i samarbejde med skolen der kan søge puljen.

Her aftales det hvilke fag forløbene indeholder, samt hvilke klassetrin der skal deltage.

Der kan maksimalt tildeles 6.000.- kr. pr. forløb, og der kan udbetales til løn og materialer.

Det er vigtigt at både forening/kulturinstitution og skole underskriver ansøgningen.

Det er foreningen/kulturinstitutionen der ansøger og modtager midlerne.

Skolen kan anmode om at få dækket  50% af transportudgifterne til og fra aktiviteten.

 Ansøgningsskema til Åben Skole- og Daginstitution 

Kontakt

Center for Kultur, Fritid og Udvikling

Valdemarsgade 43
4760 Vordingborg
Personligt fremmøde kun efter aftale.
 
Puljer
Telefontid
55 36 20 02
Mandag til fredag 9.00 - 12.00
 
Denne mail er ikke egnet til at sende personfølsomme oplysninger.
 
Har du behov for at sende en sikker mail til Vordingborg Kommune, skal den sendes via Digital Post på borger.dk.
Er din ansøgning godkendt?

Når du skal have udbetalt dit tilskud fra puljerne, skal du sende en elektronisk faktura.
Du kan lave en elektronisk faktura via virk.dk hvor du også finder en vejledning.

virk.dk