Glæde over fastholdelse af Michelinstjerne

For fjerde år i træk fik Hotel Frederiksminde en Michelinstjerne.

Da Guide Michelin den 18. februar uddelte de eftertragtede stjerner til danske restauranter, var Hotel Frederiksminde i Præstø blandt de kun 27 danske restauranter, som fik tildelt stjerner som bevis på fremragende kokkekunst af høj kaliber.

Dermed er det fjerde år i træk, at Hotel Frederiksminde har en Michelinstjerne, hvilket kun to restauranter på Sjælland udenfor København har. Udover Frederiksminde er det Slotskøkkenet på Dragsholm Slot.

At Hotel Frederiksminde også i år har fået tildelt Michelinstjernen glæder borgmester Mikael Smed.

”Det er rigtigt flot gået, at fastholde Michelinstjernen, og fra Vordingborg kommunes side skal der lyde et stort tillykke til direktør Silje Brenna og køkkenchef og partner Jonas Mikkelsen. At beholde stjernen i nu foreløbig fire år viser, at der på Hotel Frederiksminde konsekvent arbejdes på et meget højt niveau. Det gør, at mange gerne rejser langt for, at få en gastronomisk oplevelse, som ikke fås ret mange andre steder i Danmark. Og tilmed i fantastiske omgivelser. Det er med til at løfte hele vores område, som i forvejen er kendt for fantastiske lokale fødevarer,” siger borgmester Mikael Smed.

Michelinstjernen er i år tildelt 27 danske restauranter. Heraf har 22 restauranter fået en stjerne, fire to stjerner og een tre stjerner.

Formand for udvalget for Turisme, Udvikling og Erhverv, Susan Thydal glæder sig også over, at Hotel Frederikminde fastholdt deres Michelinstjerne.

”Det er jo fantastisk, at vi i Vordingborg Kommune har en restaurant med en Michelinstjerne. Og vi ved fra en analyse foretaget for VisitDenmark, at for 28 pct. af de udenlandske turister i Danmark er madoplevelser, spise ude eller gastronomi årsag til at vælge Danmark som rejsedestination. Så der er ingen tvivl om, at Hotel Frederiksminde har stor betydning for vore turisme,” siger Susan Thydahl.

Når Michelinguiden uddeler stjerner, er det udelukkende maden der bedømmes. Det sker ved at bedømme råvarernes kvalitet, smag og tilberedning, det personlige udtryk, at man får noget for pengene samt at oplevelsen er lige god uanset hvornår man besøger restauranten.