BBR

  • Hvis du opdager fejl i din BBR-meddelelse, skal du kontakte os, da du som ejer har ansvaret for, at oplysningerne i BBR er korrekte.
  • Du får rettet fejlene ved at sende os en e-mail med ændringerne til din BBR-meddelelse.

Hvad er BBR ?

  • Bygnings og BoligRegisteret - BBR - er et register, som indeholder data om de faktiske forhold på din ejendom, f.eks. antal bygninger, arealer, ydervægs- og tagdækningsmaterialer, varme-, toilet og badeforhold.
  • Kommunen ændrer og registrerer i BBR, men det er dig som ejer, der har ansvaret for, at oplysningerne i BBR er korrekte.
  • BBR bliver bl.a. opdateret, når kommunen afslutter en byggesag, eller du som ejer af en ejendom indsender rettelser til kommunen.

Hvorfor indberette til BBR ?

Oplysningerne i BBR bruges bl.a. i forbindelse med

  • Salg af hus
  • Forsikringsspørgsmål
  • Ejendomsvurdering
  • Optagelse af nye lån
  • Boligydelse

BBR-data, der ikke er i overensstemmelse med de faktiske forhold, skal indberettes til kommunen - undladelse kan medføre bøde på 2000 kr.

Hvornår skal du rette i BBR

Der skal rettes i BBR:

  • når der ansøges om byggetilladelse, eller et byggeri anmeldes
  • når en bygning eller enhed overgår til anden anvendelse
  • når bolig- eller erhvervsenheder ned- eller sammenlægges, og når der gennemføres opdeling i ejerlejligheder
  • når du konstaterer fejl eller mangler på din BBR-meddelelse
  • Når ejendommen skifter opvarmning
  • når olietanken opsættes eller fjernes/afblændes
  • når solpaneler opsættes.

Du vil derefter modtage en ny og ajourført BBR-meddelelse fra kommunen.

Sådan får du en BBR-ejermeddelelse

  • Du kan udskrive en BBR-ejermeddelelse på www.ois.dk eller www.boligejer.dk. Det er gratis og kræver ikke NemID eller pinkode.
  • Ønsker du en BBR-ejermeddelelse udleveret af kommunen, opkræves der et administrationsgebyr på 70 kr. 
  • Ved ejerskifte og ved afslutning af byggesager vil du som ejer automatisk få udleveret en opdateret BBR-ejermeddelelse gratis.