Byggesagsgebyr

  • Der opkræves gebyr på nedrivnings-, byggetilladelser og lovliggørelsessager.
  • Gebyret opkræves efter det tidsforbrug der er på baggrund af de ressourcer og faktiske omkostninger, kommunen har i forbindelse med sagsbehandlingen af en byggesag.
Tabel der viser gebyr for byggesagsbehandling 2024

Gebyr for byggesagsbehandling 2024:

Takst pr. time

Midlertidige arrangementer

800,00*

Øvrige byggesager 

800,00

*Man kan blive fritaget for byggesagsgebyr, når der er tale om offentlige arrangementer med velgørende formål, der har fået momsfritagelse af SKAT jf. § 13, stk. 1 nr. 17 i momsloven, jf. beslutningen Udvalget for Klima og Miljø den 7. august 2018.
Det er ansøgers pligt, at dokumentere at det konkrete arrangement er momsfritaget.

Den samlede størrelse af gebyret for den enkelte konkrete sag afhænger bl.a. af sagens omfang, om sagen er fuldt belyst i ansøgningen, og om den kræver en dispensation eller helhedsvurdering fra bygningsreglementet.

  • For små sager vil det som udgangspunkt typisk tage 3-5 timer at behandle en byggesag, under forudsætning af at der er fremsendt en fyldestgørende ansøgning, og at lovgivningen er overholdt.
  • For større sager, hvis der mangler oplysninger eller skal dispenseres, vil det typisk tage 5-10 timer at få en byggetilladelse, og 2-5 timer efterfølgende til bl.a. opfølgning på eventuelle ændringer eller mangler.
  • For store sager, hvor der er meget dialog, brandteknisk sagsbehandling eller dispensationer, kan det tage op til 10-25 timer at få en byggetilladelse, og 5-10 timer efterfølgende til bl.a. færdigsyn og ibrugtagningstilladelse.

Gebyret opkræves i to rater:

  • Første rate, når der udstedes byggetilladelse (eller når byggeriet lovligt kan tages i brug for anmeldelsessager).
  • Anden rate, når byggeriet er færdigmeldt og kan tages lovligt i brug.

De gebyrpålagte opgaver i forbindelse med en tilladelse er f.eks.:

  • vejledning
  • sagsoprettelse og journalisering
  • screening af ansøgningsmaterialet og konfliktsøgning i forhold til anden lovgivning (f.eks. lokalplaner og beskyttelseslinjer)
  • gennemgang af forhold i bygningsreglementet
  • telefonisk kontakt
  • eventuel brandteknisk behandling hos beredskabet
  • eventuel helhedsvurdering/dispensation efter bygningsreglementet
  • udarbejdelse af selve tilladelsen
  • registrering og opdatering af BBR.
  • ansøger trækker en ansøgning tilbage

Afgørelser efter anden lovgivning, f.eks. dispensationer fra lokalplaner eller landzonetilladelse, medregnes ikke i det gebyrpålagte tidsforbrug.

Den tid, der bruges efter udstedelse af tilladelse, er f.eks.:

  • registrering og journalisering af meddelelser om påbegyndelse og færdigmelding
  • opfølgning og eventuel påmindelse om opfyldelse af vilkår i byggetilladelsen
  • eventuelle ændringer i projektet som kræver fornyet tilladelse
  • færdigsyn og udstedelse af ibrugtagningstilladelse.
Kontakt

Team Byg

Østergaardstræde 1A
4772 Langebæk
Personligt fremmøde kun efter aftale

Telefontid
55 36 24 00
Mandag til fredag kl. 9.00 - 12.00

Har du behov for at sende en sikker mail til Team Byg, skal den sendes via Digital Post på borger.dk