Værdig sagsbehandling - rapport

Vordingborg Kommune har undersøgt borgere og medarbejderes oplevelse af og perspektiver på værdig sagsbehandling i beskæftigelsesindsatsen. Overordnet set tegner undersøgelsen et billede af, at borgerne i høj grad oplever at blive behandlet værdigt og er tilfredse med jobcenteret. Dog er der også områder, hvor der er plads til forbedringer.

Læs hele rapporten og dens anbefalinger

Undersøgelsen bygger på interviews med både borgere og medarbejdere samt to spørgeskemaundersøgelser, der er foretaget i 2021. 245 borgere deltog i spørgeskemaundersøgelsen. 89,4 % af de medvirkende borgere er tilfredse med deres seneste 3 måneders kontakt/møder og 86,9 % oplever i høj grad at samarbejdet med medarbejderne fungerer.

Formand for Uddannelses- og beskæftigelsesudvalget, Nikolaj W. Reichel (S) er glad for resultatet:

"Først og fremmest en stor tak til alle de borgere, som har deltaget i interviews og svaret på spørgeskemaundersøgelsen. Heldigvis kan vi genkende det billede, som undersøgelsen tegner af at samarbejdet mellem borger og medarbejder er alfa omega og i det store hele fungerer rigtig godt!”

Rapporten indeholder desuden en række anbefalinger til det videre arbejde med at styrke værdig sagsbehandling i beskæftigelsesindsatsen. Nikolaj W. Reichel fortæller, at Uddannelses- og beskæftigelsesudvalget ser frem til, at anbefalingerne omsættes til konkrete læringsaktiviteter. Han uddyber:

Både i forhold til samarbejdet mellem borger og medarbejder og medarbejderne i mellem er der gode muligheder for udvikling. Når læringsaktiviteterne er igangsat, så vil vi fortsat være nysgerrige på borgernes oplevelse af værdig sagsbehandling.” Planen er, at spørgeskemaundersøgelsen for borgere skal gentages i 2023.