Spring til indhold

Tårnhøje ambitioner i børnehøjde

Elever bruger programmering, 3D-tegning og laserskæring til at bygge byer i Makerspace.

Der er fuld knald på, når kommunens 6. klasser besøger Vordingborg Bibliotek og Makerspace i løbet af dette skoleår. Beundringsværdige bygninger skyder i vejret, når eleverne bygger højhuse som et led i en kreativ udfordring, hvor eleverne skal komme med deres bud på en megaby – en by med millioner af indbyggere.

”Vi synes, det var vildt at lave et højhus ud af pap, og så var det sjovt at arbejde med programmering og laser!” – Evelyn, Reem og Jerry, 12 år.

I fremtiden vil langt flere mennesker bo i storbyer rundt omkring i verden, hvilket medfører mange forskellige udfordringer. Eleverne skal derfor både udtænke og bygge et højhus der er selvforsynende med fødevarer og energi, ligesom de skal 3D-tegne og laserskære transportmidler og meget andet. Den kreative kobling mellem fantasi og virkelighed.

”Fase 4 (energiforsyning) var en af de bedste faser, fordi vi fandt ud af, at strøm faktisk er ret vigtigt i livet. Det fandt vi jo også ud af, fordi strømmen gik dagen inden.” - Dilan, Kaspian og Sofie, 12 år.

Forløbet tager udgangspunkt i reelle problemstillinger, hvilket gør eleverne i stand til at anskue deres hverdag fra nye vinkler. Det kan være en snak om fødevare- og energiproduktion, hvor der bliver kastet mange gode idéer og skæve vinkler ind i den fælles samtale. Eks. fandt en gruppe elever ud af, at man ikke kan dyrke pasta, men at det er et produkt af en større, forudgående proces. En anden gruppe skabte en opsamler til lynenergi, så højhuset – der jo ofte rammes af lyn pga. højden – kunne udnytte de åbenlyse muligheder. Der er mange gode og konstruktive samtaler i løbet af de to dage, som forløbet varer for hver enkelt klasse.

Ejerskab skaber engagerede elever
Det primære mål med forløbet har været at give eleverne ejerskab over designprocessen fra start til slut, hvor den overordnede fortælling om megabyer har været den røde tråd gennem begge dage. Fagligt set kombinerer forløbet faget håndværk og design med mere tekniske elementer; programmering, 3D-tegning og laserskæring. Kombinationen af en stærk fortælling og et fagligt fokus gør, at der kan etableres en fri proces i en struktureret ramme, hvor eleverne på mange måder selv bestemmer indholdet i et planlagt forløb.

”Selvom det nogle gange var rigtig svært og stressende, er vi meget glade og tilfredse med det, vi lavede i sidste ende” – Tania, Elvira og Malthe, 12 år

På forløbets sidste dag rundes fortællingen fint af, når højhusene samles til en megaby med vejbaner, biler og lyskryds på gulvet. Det giver eleverne en fornemmelse af at have skabt noget unikt til et større formål:

”Det var mega fedt at se alle vores huse sammen,” som Tania, Elvira og Malthe også har udtrykt det. Klasserne har mulighed for at tage deres kreationer med hjem på skolen. Noget alle klasser indtil videre har benyttet sig af.

Der kommer nye 6. klasser på byggepladsen igen fra januar, hvilket vi glæder os meget til!