Nødkald

Et nødkald består af en bærbar enhed til at have rundt om halsen eller på armen og en faststående sender.
Ved at trykke på den bærbare enhed, aktiveres nødkaldet og ringer op hos hjemmesygeplejen.

Hvordan fungerer et nødkald

Hvis du på grund af sygdom eller en funktionsnedsættelse har behov for at kunne kalde akut hjælp, er der mulighed for at låne et nødkalds-apparat af kommunen.

Med et nødkald kan du ved et tryk på en knap komme i kontakt med kommunens hjemmepleje og få hjælp i nødsituationer.

 

VIGTIGT: Når du låner et nødkald, er det nødvendigt at opsætte nøgleboks til den nøgle, som hjemmeplejen skal anvende, så de kan få adgang til dit hjem, når de skal hjælpe dig. Det vil sige, du skal anskaffe dig en ekstra nøgle, hvis du bevilges nødkald.

Hvilke kriterier er der for at få et nødkald

Du kan bevilges et nødkald, hvis du er helt ude af stand til at bruge en mobiltelefon.

Det skal samtidig vurderes, om du er i stand til at bruge et nødkald i akutte situationer

Hvem bevilger et nødkald

Nødkald bevilges af kommunens sygeplejersker, tilknyttet det distrikt, du bor i. 

Sygeplejersken vurderer først, om du vil være i stand til at anvende en mobiltelefon for at tilkalde hjælp ved en akut situation, og om du i så fald er berettiget til et nødkald.

Derefter vurderer sygeplejersken, om du kan betjene et nødkald og også kan anvende det i en akut situation.

 

Såfremt du ikke kan betjene et nødkald, findes en anden løsning med fast aftalte besøg i dit hjem. Den løsning skal der visiteres til af visitationen i Center for Pleje og Omsorg.

Senest opdateret 08-05-2024
Kontakt

Center for Pleje og Omsorg

Telefon: 55 36 29 10

Telefontid: hverdage kl. 9 -12

Send os en mail via Digital Post på Borger.dk
Kategori: Pleje og Omsorg - Hjemmesygepleje