Frit valg af leverandør af hjælpemiddel

Når du får bevilliget et hjælpemiddel fra kommunen, vil vi som regel tilbyde dig et hjælpemiddel fra en bestemt leverandør. I mange tilfælde kan du dog vælge en anden leverandør, hvis du foretrækker det.

Hvis du ønsker at benytte dit frie valg af leverandør, er der en række betingelser og begrænsninger, du skal være opmærksom på.

På denne side kan du læse mere om frit valg af leverandør af hjælpemidler. Du kan læse om, hvilke muligheder, du har, og hvordan du gør brug af de muligheder. Samtidig beskriver vi de regler, der gælder, hvis du vil bruge dit frie valg.

Hvis du er i tvivl om noget, er du velkommen til at kontakte os. Se vores kontaktoplysninger her på siden.

Hvis du får bevilliget et hjælpemiddel, vil vi tilbyde dig et konkret hjælpemiddel.

Er du ikke tilfreds med det hjælpemiddel, vi tilbyder dig, kan du gøre brug af frit valg. I så fald køber du selv hjælpemidlet. Vi betaler et beløb, der højest kan svare til det hjælpemiddel, vi har tilbudt dig. Har du valgt et dyrere hjælpemiddel, betaler du selv merprisen.

Du kan ikke gøre brug af frit valg til at anskaffe et hjælpemiddel, der er identisk med det, vi har tilbudt dig.

Reglerne for frit valg gælder for alle de hjælpemidler, der bevilliges efter § 112 i Serviceloven. Det gælder de fleste hjælpemidler, blandt andet:

  • Genbrugshjælpemidler, blandt andet rollatorer, kørestole med mere.
  • Kropsbårne hjælpemidler, som proteser med mere.
  • Høre- eller synshjælpemidler

Reglerne gælder ikke for forbrugsgoder som bleer, stomiposer med mere.

Der gælder særlige regler for frit valg ved:

  • Boligindretning
  • Handicapbiler

Hvis du ønsker at gøre brug af din ret til frit valg, kontakter du terapeuterne fra det center, der har bevilliget hjælpemidlet. Kontaktoplysningerne står i den afgørelse, du modtager, når du får bevilliget hjælpemidlet. De står også her på siden.

Der er en række vilkår, du skal være opmærksom på, hvis du overvejer at benytte frit valg af hjælpemiddel.

  • Du indkøber selv hjælpemidlet. Hvis du benytter frit valg, er du selv ansvarlig for at finde en leverandør. Du skal selv bestille og betale hjælpemidlet, og arrangerer selv levering.
  • Du betaler selv evt. merudgifter. Du får tilbagebetalt udgifter op til prisen for det billigste hjælpemiddel, som, vi vurderer, kan dække dit behov. Koster dit valgte hjælpemiddel mere, skal du selv betale forskellen. Du skal også selv betale udgifter til eksempelvis forsendelse, ekspedition, konsulentbistand, afprøvning med mere.
  • Du skal sørge for at hjælpemidlet lever op til vores krav. I vores bevilling beskriver vi, hvilke krav dit hjælpemiddel skal opfylde. Hvis du bruger frit valg, er det dit ansvar at hjælpemidlet lever op til kravene. Opfylder hjælpemidlet ikke vores krav, kan du ikke få tilskud til køb af hjælpemidlet.
  • Du er afhængig af leverandørens leveringstid. Hvis du modtager et hjælpemiddel fra vores hjælpemiddeldepot, leverer vi som udgangspunkt inden for 10 dage, hvis der er tale om et standardhjælpemiddel (rollator, badebænk eller lignende). Vælger du frit valg, må du vente på at leverandøren kan levere hjælpemidlet. Du har ikke krav på at låne et hjælpemiddel fra os i mellemtiden.
  • Vordingborg Kommune ejer hjælpemidlet. Du låner hjælpemidlet af os. Når du ikke længere skal bruge hjælpemidlet, skal det leveres tilbage til os. Det gælder også, selvom du har betalt for merudgifter til hjælpemidlet. I særlige tilfælde kan du få tilbagebetalt en andel af din egenbetaling, hvis du leverer hjælpemidlet tilbage inden for fire år.
  • Du betaler selv for ekstraudstyr og særligt dyre eller hyppige reparationer. Vi hjælper med almindelige reparationer og udskiftninger ved behov. Kræver dit valgte hjælpemiddel særligt dyre reparationer, eller hvis det skal repareres særligt ofte, betaler du selv merudgiften. Hvis der hører særligt ekstraudstyr til hjælpemidlet, står du også selv for at reparere det. Uanset om du bruger frit valg eller ej, betaler du selv for almindelig drift og vedligeholdelse af hjælpemidlet.
Kontakt

Psykiatri og Handicap

Storegade 56
4780 Stege

Personligt fremmøde kun efter aftale.

Telefontider

55 36 29 10

Mandag til fredag kl. 9.00 - 12.00

 

Har du behov for at sende en sikker mail til Vordingborg Kommune, skal den sendes via Digital Post på borger.dk.