Støtte, hjælp og pleje i hjemmet

Har du en funktionsnedsættelse som gør, at du på ingen måde er eller kan blive i stand til selv at varetage de daglige praktiske gøremål eller personlig pleje, kan du søge om hjælp.

Læs mere...

Praktisk hjælp

Du kan bl.a. søge om at få hjælp til

  • Rengøring, hvis du på ingen måde længere er i stand til selv at varetage opgaverne, selv i mindre etaper.

  • Tøjvask, hvis du ikke er i stand til selv at vaske dit tøj. Ved bevilling af tøjvask på vaskeri er der egenbetaling.

  • Indkøb og vareudbringning: Du kan søge om  hjælp til indkøb af nødvendige dagligvarer, hvis du ikke selv er i stand til det, og der heller ikke er andre i husstanden, som kan gøre det. Hvis du er i stand til selv at bestille varer pr telefon eller internet, kan du ikke bevilges vareudbringning.

  • Måltidsanretning eller madservice: Du kan bevilges leveret mad, hvis du ikke kan eller har vanskeligt ved selv at lave dine hovedmåltider, og der heller ikke er andre i husstanden, der kan gøre det. Der er egenbetaling på madservice.

 

For at få praktisk hjælp skal du ansøge om det hos Visitationen. Se kontaktboks.

Hjælp til personlig pleje

Du kan bevilges hjælp, hvis du har en funktionsnedsættelse, der gør, at du ikke selv kan udføre op­ga­ver ved personlig pleje. Hjælpen bevilges ud fra en konkret, individuel vurdering af dine behov og samlede situation. Forskellige borgeres hjælp kan så­ledes ikke sammenlignes. Hjælpen kan startes hurtigt op, afhængig af din situation.

Hvis du har kræfter og mulighed for det vil vi altid i første omgang forsøge at hjælpe og støtte dig til at blive selvhjulpen igen. Er dette ikke muligt vurderer visitator, om hjælpen skal bevilges fast.

Du kan f.eks. få hjælp eller støtte til

  • af- og påklædning
  • personlig hygiejne
  • bad
  • toiletbesøg
  • forflytninger

 

Madservice

Hvem kan bevilges madservice:

Du kan bevilges madservice, hvis du har en funktionsnedsættelse, der gør, at du ikke selv kan tilberede dine måltider, og du ikke har en rask ægtefælle eller andre i hus­standen, der kan varetage den daglige madlavning.

Egenbetaling:

Der er egenbetaling på madservice, se takster her

Frit valg - leverandører:

Du kan vælge

Ansøgning:

Ønsker du bevilling af madservice, kan du kontakte Visitationen. Se kontaktboks

Sagsbehandling

Har du ansøgt om praktisk hjælp til f.eks. rengøring skal du have besøg af en visitator. Visitator kontakter dig for at aftale et visitationsbesøg i dit hjem. Du kan invitere pårørende eller en bisidder til at deltage ved besøget.

Sagsbehandlingstid

  • Hvor hurtigt du bliver kontaktet afhænger af, om du søger om hjælp til personlig pleje eller til praktiske opgaver i hjemmet (praktisk hjælp) - og om det er et pludseligt opstået behov.
  • Hvis dit behov for hjælp er snarest, f.eks. efter en indlæggelse, sætter vi hjælpen i gang med det samme.
  • Hvis du søger varig hjælp til personlig pleje, kontakter vi dig inden for fire uger for at aftale et visitationsbesøg i dit hjem.
  • Hvis du søger hjælp til praktiske opgaver, kan ventetiden være noget længere. Se sagsbehandlingsfrister

 

Vurdering

Visitator vurderer dit funktionsniveau og din samlede situation. Hvis der er behov for det, kan visitator indhente oplysninger fra relevant plejepersonale i hjemmepleje, sygepleje, dagcenter eller sundhedscenter.
Der kan derudover være brug for, at du giver dit samtykke til, at vi kan indhente flere oplysninger fra læge, speciallæge, sygehus eller anden samarbejdspartner.

Afgørelse

Senest to uger efter visitatorbesøg får du en skriftlig afgørelse. Hvis visitator har brug for at indhente flere oplysninger, kan der gå længere tid. 

Frit valg af leverandør

Hvis du bevilges hjælp til personlig pleje og/eller praktisk hjælp, har du frit valg i forhold til, hvem du ønsker som leverandør. Du har følgende valgmuligheder:

  • Hjemmehjælp leveret af hjemmeplejen i Vordingborg Kommune. 
  • Hjemmehjælp leveret af et privat firma, som er godkendt af og har leverandørkontrakt med Vordingborg Kommune. Se oversigt over private leverandører nedenfor
  • En person efter eget valg til at udføre opgaverne, også kaldet "selvudpeget hjælper". Denne person skal godkendes af Vordingborg Kommune.

Følgende private leverandører har kontrakt med Vordingborg Kommune:

Både personlig pleje og praktisk hjælp:

Curae ApS
Stokkedrevet 10
4760 Vordingborg
Telefon: 42 73 40 80 
Hjemmeside: Curae - Privat Hjemmepleje

Lev-Vel ApS
Krondrevet 9
4760 Vordingborg
Telefon: 30 15 10 86 
Hjemmeside: Lev-Vel - Privat hjemmehjælp

Omsorgspleje ApS
Aarsleffsgade 7
4760 Vordingborg
Telefon: 22 55 28 00 
Hjemmeside: Omsorgspleje

-----------------------------------------------------------------------------------

Rengøring og anden praktisk hjælp:

GULD Rengøring
Kyse Overdrevs Vej 1
4700 Næstved
Telefon: 30 53 27 24

TOP Partners A/S
Lindevej 2
4200 Slagelse
Telefon: 58 55 10 90 
Hjemmeside: Top Partners

---------------------------------------------------------------------------------

VAREUDBRINGNING:

Brugsen Ugledige
Ugledigevej 1
4720 Præstø
Telefon: 55 99 60 22
(vareudbringning for borgere i Vordingborg Kommune, undtagen Møn, Bogø og Nyord)

Brugsen Borre
Klintevej 381
4791 Borre
Telefon: 55 81 20 04
(vareudbringning for borgere på Møn, Nyord og Bogø)

Min Købmand, Sallerup
Sallerup Gade 2
4750 Lundby
Telefon: 55 38 23 32 

 --------------------------------------------------------------------------------

TØJVASK:

Holmgård Rens og Vask ApS
Hovedakslen 8
4760 Vordingborg
Telefon: 55 37 02 74 
Hjemmeside: Holmgård Rens og vask

 --------------------------------------------------------------------------------

MADSERVICE:

Det Danske Madhus Kram A/S
Roholmsvej 11D, 2620 Albertslund
Telefon: 70 70 26 46
kundeservice@ddm.dk 
 

 

Se evt. Socialstyrelsens Fritvalgsdatabasen

Selvudpeget hjælper efter Servicelov §94

Hvis du er berettiget til hjælp efter Servicelovens § 83, kan du vælge selv at udpege en person til at udføre opgaverne.

Den person, du udvælger, skal godkendes af Vordingborg Kommune og herefter indgå kontrakt med kommunen om omfang, indhold og leverancesikkerhed, samt betaling.

Ofte er der brug for et møde med hjælper, hvor det vurderes om hjælper kan godkendes til opgaven.

 

Læs mere på

Kvalitetsstandard SEL §94 - Selvudpeget hjælper

Skal du på ferieophold i anden kommune

Modtager du hjemmehjælp i Vordingborg Kommune og skal på ferieophold i en anden kommune, kan hjælpen bestilles tilsvarende i feriekommunen. Du skal henvende dig til Visitationen, som kan bestille hjælpen i den ønskede kommune.

 

Hjælpemidler:
Det påhviler dig selv at medbringe de nødvendige hjælpemidler under ferieophold, både hos familie og i ferieboliger, i og uden for Vordingborg Kommune. Det gælder både de hjælpemidler, du har fået til hjemmet og de hjælpemidler, du måtte få behov for på feriestedet, fx på grund af forholdene i og indretningen af ferieboligen.

Hvis du skal modtage hjemmehjælp i feriekommunen, anbefaler vi, at du ved valg af feriebolig sikrer dig, at de nødvendige forhold og hjælpemidler er til stede, for at leverandøren af hjemmehjælp kan udføre deres opgaver forsvarligt.

Der er efterhånden gode muligheder for at leje hjælpemidler hos private firmaer for en kortere periode. Ofte kan firmaet levere og afhente på feriestedet. Du skal selv afholde udgifterne til leje af hjælpemidler. 

 

Hvis du vil klage

Hvis du er utilfreds med den hjælp, du får, eller med en afgørelse om hjemmehjælp, har du forskellige muligheder for at klage.

Klage over afgørelse om hjælp

Du kan klage over den afgørelse om personlig og praktisk hjælp, der er truffet.

Klagen skal være skriftlig og indgives til Center for Pleje og Omsorg inden fire uger fra den dato, hvor du har modtaget vores afgørelse.

Hvis du ønsker at klage mundtligt, kan Center for Pleje og Omsorg hjælpe med at formulere en skriftlig klage.

Vi har pligt til at vurdere afgørelsen igen, og du får en skriftlig afgørelse. Hvis vi fastholder afgørelsen, videresender vi klagen til Ankestyrelsen sammen med de oplysninger, der ligger til grund for sagen.

Klage over sagsbehandling og serviceniveau

I første omgang skal du henvende dig til lederen af Center for Pleje og Omsorg, hvis du er utilfreds med visitatorens håndtering af sagsbehandlingsforløbet eller serviceniveauet.

Du kan klage over serviceniveau eller sagsbehandling til Social- og Sundhedsudvalget, der er den politisk ansvarlige myndighed for serviceniveauet og for kommunens aktiviteter.

Klage over levering af hjælpen

Hvis du er utilfreds med personalets måde at udføre hjælpen på, med omgangstone, optræden eller lignende, skal du kontakte lederen hos leverandøren af hjemmehjælpen. 

Senest opdateret 25-09-2024
Kontakt

Pleje og Omsorg

Tlf: 55 36 29 10
Telefontid:
hverdage kl. 9.00-12.00

Send os en mail via Digital Post på Borger.dk
Kategori: Pleje og Omsorg 

LÆS MERE HER

KVALITETSSTANDARD

Praktisk hjælp til voksne

KVALITETSSTANDARD

Personlig pleje voksne

KVALITETSSTANDARD

Madservice

KVALITETSSTANDARD

Vareudbringning